Itsi Bitsi, tag med mig til Nepal

dfi

VOD: Anmeldelse af Steppeulven

Lad mig bare slå det fast med det samme, hvis du tror, at filmen Steppeulven er en (musik)film om bandet Steppeulven eller en biopic om Eik Skaløs tid i bandet, ja så bliver du slemt skuffet! Jeg var godt klar over, at fokus ikke lå der, men alligevel må jeg sige, at man som fan af musikken og bandet – ikke mindst grundet de poetiske tekster, skrevet af Eik Skalø – havde håbet på ”mere” af Steppeulvene og efterlades en smule skuffet over, den del af historien kun fylder meget lidt i filmen, og nærmest kun som en montage. Men på den anden side, så viser det jo også fint, at den tid med bandet Steppeulvene kun var en kort periode af Eik Skaløs liv. Måske derfor, filmen hedder ”Steppeulven” og ikke Steppeulvene”.

Når det er sagt, fungerer instruktør Ole Christian Madsens valg om at rette fokus på kærlighedshistorien mellem Eik Skalø og kæresten Iben Nagel Rasmussen godt. Han lader Eik selv berette historien med en voice over, så historien og Eiks indre konflikter bliver troværdig og vedkommende. For selv om Eik ikke vil leve som sine forældres generation og være bundet af et ægteskab, må han alligevel indse, at forelskelsen sætter begrænsninger – selv om han er meget tolerant overfor Ibens frihedstrang og behov for sex med andre. Meget sex. For hold nu k… der bliver knaldet igennem i denne film. Og det er faktisk meget sjovt, når det er vist med et humoristisk glimt i øjet.

Desværre synes jeg ikke, at filmen helt formår at skildre Eiks indre dæmoner, der leder ham til at begå selvmord som 25-årig, alene i ørkenen mellem Indien og Pakistan.

bt

Handlingen foregår sidst i 60’erne og byder et syretrip med hippier, der ikke er bundet af borgerskabets normer, men i stedet satser på masser af fri sex og stoffer, og som naturligvis drager på den obligatoriske oplevelsesrejse (næsten en dannelsesrejse for hippier) til østen. Det fungerer også meget godt med de forskellige filmtricks, så vi som publikum fornemmer syretrip og hash-tågerne.

drdr

I rollen som Eik Skalø og Iben Nagel Rasmussen ses to relativt nye skuespillere: Joachim Fjelstrup og Marie Tourell Søderberg (som vi kender fra serien 1864) . De spiller begge forrygende godt og formår at give dynamik og gøre karaktererne levende.

Jeg giver Steppeulven 3 ud af 6 stjerner.

PicMonkey Collage

Se traileren her: