DVD/VOD Anmeldelse: Mennesker bliver spist

mennesker_bliver_spist_still_foto_susanne mertz

I går fik jeg set Erik Clausens nyeste film Mennesker bliver spist, der netop er udkommet på DVD og som streaming/VOD. Har du set den? Og hvad synes du om den? Er det blevet din yndlings-Clausen-film?

Filmen er, som altid fristes man til at sige, når den kommer fra Erik Clausen, i genren socialrealisme, hvor Clausen selv indtager hovedrollen. I denne film hedder han Herluf, kaldet Luffe, og han arbejder som mekaniker på et lille autoværksted og er gift med Ingelise (Bodil Jørgensen), der er socialrådgiver og har en affære på arbejdet med en yngre kollega. Sammen har de den voksne datter Gitte, der er designuddannet men ikke kan finde arbejde, og som har en teenagesøn, og skal giftes for tredje gang.

En dag glemmer Herluf at skifte bremsen på en kundes bil, hvilket får alvorlige konsekvenser, da kunden med sin datter kører ind i andre biler – hvilket får politiet til at starte en sag op mod værkstedet og Herlufs mester (Leif Sylvester) til at foreslå, at Herluf sygemelder sig et par dage. Herluf har demens og glemmer derfor ting og taler mere og mere i vildelse – hvilket hans omgivelser ofte mistolker, som om, han er beruset. For eksempel til den årlige vejfest, hvor han skal synge sit yndlingsnummer ”Mennesker bliver spist i Polynesien” af John Mogensen, men glemmer teksten.

Kender du ikke sangen “Mennesker bliver spist”, som hænger fast efter, du har set filmen, kan du hører den her.

Herluf har dog ikke glemt, hvordan man starter en bil, og det får ham til at hjælpe nogle polakker på en bilauktion. Da han for sig forvildet ind i en bil på ladet af polakkernes auto-transporter (eller hvad sådan én lastbil hedder), havner han i Polen. Da han ikke kommer hjem eller lader høre fra sig, bliver Ingerlise nervøs. Herlufs forsvinding får både Ingelises søster og svoger (spillet af Charlotte Fick og Steen Stig Lommer), som Ingelise og Herluf i mange år ikke har haft kontakt med, til at dukke op for at støtte og hjælpe med at lede. Også naboer og datteren Gitte (Lærke Winther Andersen), den kommende sviger søn, den belæste Malthe (Rasmus Botoft) og barnebarnet hjælper til.

Mennesker bliver spist er ikke kun en fortælling om en mand, der får demens, den fokuserer også på, hvad der sker, når dagligdagen ”æder os op”, og vi glemmer at interessere sig for hinanden og tale med vores nærmeste – eller sågar en øst-arbejder! Det er først, da Herluf bliver væk, at det går op for Ingelise, hun rent faktisk elsker ham – og får det sagt. For ”det er ikke kun noget, man siger på film”, siger hun til ”Luffe”, da han beklager sig over, at datteren aldrig har udtrykt sin kærlighed. Bodil Jørgensen er i denne her film virkelig smuk, og jeg er vild med hende i denne rolle, hvor hun får lov til andet end at være sjov eller være den stille bondekone.

Nok fordi Clausen denne gang ”er dement” er dialogen ikke spækket med de sædvanlige Clausen sprog-luner og kommentarer til samfundet. Det kan også være, at det er fordi, manuskriptet har været forbi Anders Thomas Jensen. Dog er der guldkorn som ”har du kysset en fra Dansk Folkeparti” og Herlufs kommentar til datteren, om at bare fordi hun har en høj uddannelse fra Designskolen, kan hun da godt tage et rengøringsjob, når der nu er et ledigt arbejde. Men Gitte svarer, ”at hun ikke har taget designuddannelsen for at gøre rent!”

Mennesker bliver spist er bestemt en af de bedre Clausen film og bestemt værd at se. Alligevel var der tider, hvor jeg synes, handlingen gik lidt i stå midtvejs, hvor Herluf opholder sig i Polen – måske man skal se den igen, nu man har erhvervet den på DVD. Jeg giver den 4 ud af 6 stjerner.