Anmeldelse: The Revenant

Revenant_leonardo dicaprio

Anmeldelse: The Revenant

Mandag aften fik jeg endelig set The Revenant med Leonardo DiCaprio. Jeg ville gerne se filmen inden Oscar uddelingen den 28. februar, hvor den sammen med The Big Short (se anmeldelsen her) og Spotlight (dansk premiere den 25. februar) er blandt de stærke bud på filmene med de bedste odds for at rende med Oscar-titlen Bedste Film – hvis man skal tro på de klog og statistikkerne.

For her tales der om, at den kommende Oscar vinder for Bedste film og Bedste instruktør har en helt del at gøre med filmbranchens øvrige prisuddelinger som fandt sted tidligere på året. Herunder SAG (skuespillerforbundet), PGA (producerforbundet), og DGA (instruktørforbundet). Vinderfilmene hos de respektive prisuddelinger var The Big Short (PGA), Spotlight (SAG) og The Revenants instruktør Alejandro González Iñárritu (DGA).

revenant-gallery-01a-gallery-image

Instruktør Alejandro G. Iñárritu sammen med Leonardo DiCaprio på settet, The Revenant

The Revenant handler i det store træk om overlevelse og om hævn. Året er 1820 og Leonardo DiCaprio spiller Hugh Glass, der deltager som ”stifinder” på en ekspedition gennem ødemarken i jagten på pels sammen med et hold soldater ledet af Kaptajn Andrew Henry (Domhnall Gleeson). Med på ekspeditionen er også den noget fjendtligt indstillede John Fitzgerald (Tom Hardy), der har et horn i siden på Glass og hans søn Hawk, der er halv-indianer. Efter en gruppe lokale indianere overfalder soldaterne, må de trække sig tilbage og finde vej tilbage til fortet. Men vejen går gennem et barsk landskab, hvor gruppen har indianerne og franske soldater lige i hælene.

Da Glass (DiCaprio) overfaldes af en bjørn og får dødbringende skader, beslutter gruppen at efterlade ham sammen sønnen, og Fitzgerald (Tom Hardy) og en ung soldat. Hvad der videre sker, skal jeg ikke afsløre. Men DiCaprio efterlades som død og må selv sørge for at overleve og finde tilbage til fortet.

Du skal se filmen for dens visuelle overlegne billeder, som gør sig smukt på det store lærred. Instruktør Alejandro G. Iñárritu har insisteret på kun at anvende naturligt lys, hvilket har krævet en ekstra indsats af hele produktionen og desuden også været skyld i, at filmens optagelsesplan måtte forlænges og optagelserne flyttes for at sikre sne. De er ikke de store replikker Leonardo DiCaprio har at gøre godt med i denne film, til gengæld leverer han solidt skuespil og kombineret med filmens visuelle effekter og computerskabte billeder får vi oplevelsen af at være med på overlevelsen i den kolde og våde sne og mærker fråden og ånden fra en vred, vred bjørn!

The Revenant Bear attact

Filmen har også opnået Oscar nominering for sine visuelle effekter. Specielt den scene med bjørnen er ret så fascinerende. Alejandro G. Iñárritu har ikke ville ud med, hvordan han har filmet bjørne-angrebet (i øvrigt ligesom han heller ikke var så meddelsom om, hvordan han havde filmet Birdman, så det så ud til, at den var filmen i ét langt take). Filmens visual effect-superviser har fortalt til THR, at bjørnen er computerskabt men baseret på to virkelige bjørne, Coola and Grinder, fra et vildreservat i Vancouver, som han først har fotograferet.

Historien er måske ikke så overvælgende uden hele det visuelle, som bakker den op. Men kampen om overlevelse og hævn er jo også ret banal, men stadig underholdende at se på. Derfor giver jeg The Revenant 5 stjerner.

Trailer: The Revenant