Anmeldelse: The Big Short

the-big-short-movie-poster

Blev du påvirket af finanskrisen? Det blev jeg. Jeg arbejdede nemlig for et stort, amerikansk firma.

Men inden den ramte mig, hørte jeg hver morgen i DRP1 Morgen om, hvordan finanskrisen i USA også havde fået europæiske konsekvenser. Jeg tænkte, som de fleste nok tænkte dengang, at medierne godt nok talte meget om den finanskrise og, at det var godt, at jeg arbejde for et stort firma med likviderne i orden! Og så skete det. Virksomheden fyrede nær hver tiende medarbejder! Chok!

Men hvad var det, der satte denne finanskrise i gang? Hvis du ikke kender historien, får du den i filmen The Big Short. Den handler nemlig om, hvordan en gruppe finansfolk på Wall Street havde forudset boliglånskrisen i USA. Det boligmarked, som alle amerikanere mente var “rock solid” var i virkeligheden gået hen og blevet en tikkende bombe af uholdbare lån.

Historien er sindsygt godt fortalt, hvis du spørger mig. For instruktør Adam McKay (Anchorman og Stepbrother) har nemlig sammen med sin manuskriptforfatter Charles Randolp formået af adoptere Michael Lewis bog af samme navn til en underholdende, sjovt og alvorlig film om finanskrisen og boligkreditlån. Jeps. Boligkreditlån!

Og hvis du ikke har taget finansiering eller er bankuddannet, ja så skal du ikke fortvivle over filmens mange fagudtryk. For de blive nemlig forklaret på en både sjov og pædagogisk måde af diverse kendisser. Desuden har filmen valgt at lade Ryan Goslings figur, den orange-farvede Wall Street-fyr Jared Vennett, agere fortæller og klipper frem og tilbage til visuelle klip med musik fra tiden. Filmen ligner på ingen måder, de forrige års film om Wall Street: Wall Street: Money Never Sleeps eller Wolf of Wall Street.

lead_960

Filmens stjernebesætning er Christian Bale, der giver den gas som excentrisk læge, med talent for finansanalyse og tal og kærlighed til heavy metal, shorts og bare tæer. Til trods for at Bale er nomineret til en Oscar for bedste mandlige birolle og har tillært sig en trommesolo og skelen med glasøje, synes jeg faktisk, at Steve Carell overgår ham, som den vrede investeringsmanager Mark Baum. Brad Pitt, der også er co-producer på filmen, er nedtonet og mere “ældre herre” i denne film (ok, han spiller også overfor nogle yngre fyre), men det passer ham god.

AR-312249908

The Big Short er nomineret til 5 Oscar, herunder “Best Motion Picture of the Year” og blandt andet også instruktør og manuskript og klip, og var ligeledes nomineret til både SAG og BAFTA og Golden Globes. Ikke uden grund, hvis du spørger mig! Se den! Jeg giver The Big Short 5 stjerner (ok måske 6)