Anmeldelse: Room

Room

Filmanmeldelse af Room

Temaerne i Room er ganske tunge, men historiens vinklen set med den 5-årige Jacks øjne lysner dens dystre tone.

Hvis du har læst med her på FilmDiary, ved du også, at jeg har set frem til at set Room. Har du ikke set filmen, kan jeg kun anbefale den, trods det tunge tema kidnapning og indespærring. For den er ikke kun alvorlig, sørgelig, skræmmende og ubegribelig, men har også små lysglimt af håb og humor – og hele tiden en stor kærlighed mellem mor og søn, der kun har hinanden.

Vi oplever historien gennem drengens Jacks øjne. Han bor sammen med sin mor ‘Ma’ i ‘Room’ hvor der er ’stol1′, stol2, ‘bord’ og ’skab’. De får dagen til at gå med at se tv, lave mad, vaske tøj i badekarret, gymnastik og “løb” på deres sparsomme kvadratmetre. Sammen skriger de mod ovenlysvinduet til rumvæsnerne. Når ‘Ma’ får besøg af ‘Old Nick’ skal Jack gemme sig inde i ’skab’.

Det er netop, når vi får historien via Jacks perspektiv, at filmen er bedst. Den formår at fortælle, om hans lille verden, som ‘Ma’ har skabt. Samtidig ved vi som tilskuer, at hans mor er kidnappet, holdes som sexslave, at Jack er resultatet af en voldtægt, at de får alt for dårlig og ikke-nærende mad og at der findes en verden udenfor. Udenfor Room, som er et et lydisoleret skur i ‘Old Nicks’ baghave. Men filmen svælger aldrig i vold eller misbrug i sig selv.

Da Jack fylde 5 år, mener ‘Ma’, at det er tid til at fortælle ham om verden udenfor ‘Room’, at menneskene i tv er ægte nok, at mor engang boede i et hus med mormor og morfar med hængekøje i haven – og at de skal snyde ‘Old Nick’ og slippe fri, ud af ‘Room’, ud i verden. Jeg synes særligt, at det var den del af filmen, der var “hårdest” og fik tårerne til at presse på.

Historien bygger på en bog med samme titel og filmens manuskript forfatter er også bogens forfatter, Emma Donoghue. Hun har ladet sig inspirere af virkelighedens skræmmende historier, om kvinder, der har levet i fangeskab. Instruktøren er Lenny Abrahamson.

Filmen indbragte Brie Larson flere priser for sin præstation som ‘Ma’ eller Joy, iblandt en Oscar for bedste kvindelig hovedrolle og en SAG Award, Golden Globe og britiske BAFTA Award i samme kategori. Helt fortjent, hvis du spørger mig.

Desuden vil jeg også fremhæve Jacob Tremblay, der kun var 8 år, da filmen blev indspillet. Han er ikke bare en nuttet unge med store Disney-øjne, han kan også spille skuespil! Han er også både nomineret og vundet priser for rollen. Jeg ser frem til at se mere til ham på det store lærred.

Jacobtremblay Instagram Room Brie Larson and Jacob Tremblay_Foto Kevin Winter and Getty Images

Se traileren til filmen Room her: