Anmeldelse: Rogue One: A Star Wars Story

Rogue One anmeldelse

Rogue One: A Star Wars Story

På med 3D-brillen og nyd et visuelt overflødighedshorn

Rogue One – Det var med let skjult begejstring, jeg torsdag aften (dagen efter den danske bio-premiere) placerede min der-til-indrettede i biografens bløde, røde velour. Min begejstring over og forventning til at se den første af Star War’s spin off-film ‘Rogue One: A Star Wars Story’ blev dog overgået af min kæreste, der siden han var barn har været Star War-fan. Hvorvidt vores begejstring og forventninger blev mødt kommer jeg tilbage til.

Disney, der har købet rettighederne til Star Wars af Lucas Film tilbage i 2012, har offentliggjort, at de vil lave tre Star Wars spin off-film, udover de tre nye film i Star War sagaen. De såkaldte stand alone spin off film bliver ikke knyttet direkte ind i hovedhistorien, men kommer til at udgøre selvstændige film.

‘Rogue One’s historie forgår inden den første Star Wars film fra 1977 (Star Wars Episode IV: A New Hope) og efter Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith fra 2005, og kan sagtens ses uden at have set de øvrige Star Wars film. Men det er nok en fordel, at du kender historien og har set de forrige film, da der er fyldt med referencer og personer, der kendes fra de øvrige film. (Gad vide om man vil starte med at se ‘Rogue One’ hvis man aldrig har set en Star Wars film før?)

Rogue One Jyn Erso
I ‘Rogue One’ er hovedpersonen ligesom i sidste Star Wars film ‘The Force Awakens’ (Star Wars: Episode VII – The Force Awakens fra 2015) en heltinde, hun hedder Jyn Erso og er spillet af Felicity Jones. Jyn er datter af videnskabsmanden Galen Erso (Mads Mikkelsen), men blev som barn adskilt fra ham og opdraget af Saw Gerrera (efter min mening overspillet af ellers fantastiske Forest Whitaker), da Darth Vaders håndlanger, hovedskurken Orson Krennic (Ben Mendelsohn) tog  Jyns far til fange for at gøre ham til arkitekten bag Dødstjernen – Imperiets mest frygtede våben.

MadsMikkelsen Rogue One Star Wars
Da en af Imperiets piloter “hopper af” får Oprørerne -ledt an af Cassian Andor (Diego Luna) og hans droide K-2SO, færten af Imperiet, har onde planer, hvor Dødstjernen skal anvendes til at udslette rivalerne. Galen Erso er nu på planeten Eadu og sammen med Cassian, droide K-2SO, den afhoppede pilot, en blind samurai der tror på Kraften og dennes følgesvend drager Jyn ud for at redde sin far (et velkendt barn-forældre-tema fra andre Star Wars film) og stjæle tegningerne til Dødstjernen – der kan afsløre en indbygget fejl og dermed, hvordan det frygtede våben udslettes.

Rogue One Star Wars Story
Jeg synes, at ‘Rogue One’ var en rigtig god og underholdende film. Især filmens sidste del var jeg begejstret over. Der var historien god og medrivende. Alt i alt er filmen jo et mesterværk i CGI-effekter og flotte visuelle billeder. Filmen er mere mørk og dyster end Star Wars filmene men referencer til arbejdslejre og det faktum at vores helte må lade livet.

‘Rogue One: A Star Wars Story’ havde danske biografpremiere den 16. december

Du kan se traileren til Rogue One herunder: