Anmeldelse: Mad Max: Fury Road

madmaxFuryRoadDet var lige før, jeg glemte at komme med min anmeldelse af den seneste Mad Max film – Mad Max: Fury Road, som jeg også har skrevet om tidligere.  Men bedre sent end aldrig.

George Millers post-apocalyptic sci-fi film, der havde premiere tilbage i maj måned har trukket et stort publikum ind i mørket over sommeren. Trods det er over 30 år siden sidste Mad Max film, fortsætter filmens tidslinje ca. 15 år efter seneste film. Men det betyder ikke det store – for det er nemlig ikke historien, som er det vigtige i denne film. Det er derimod tempoet, de fantastisk flotte visuelle billeder og meget opfindsomme biler og karakterer, som filmen byder på, der er vigtige. Jeg var meget fascineret af især bilerne – og jeg er ellers ikke en bil-nørd.
Furiosa TankerMadMaxbilBilerne er en stor del af handlingen, der i et hæsblæsende tempo brager derud af og giver dig action for alle pengene – det er virkelig fedt! Og det kompenserer for det meget enkle plot, om Max (Tom Hardy), der kommer med på dette sindssyge roadtrip som ”blod-pose” til ”War Boy” Nux (Nicholas Hoult), en af tyrannen Immortan Joes ”War boys”-soldater, da denne sender Furiosa (Charlize Theron) afsted i sin tanker for at hente benzin. Men Furiosa har smuglet Immortan Joes fem bedste koner, hans avlskvinder, med sig i tankeren og så går den vilde biljagt ellers efter dem.

Charlize Theron er super sej som den enarmede Furiosa. Jeg er stadig begejstret over, hun mestrer at se super lækker ud på den røde løber, men stadig er troværdig som både følsom og, næsten maskulin, hårdt slående amazone i denne film. Tom som ”Mad Max” tilfører ikke karakteren noget nyt, men er værdig efterfølger til Mel Gibson. Jeg var også ret imponeret over Nux, som spilles af Nicholas Hoult og ikke mindst kreativiteten i skurkenes udseende – hvad med en gal guitarist spændt fast i wire til højtalerne på fronten af køleren på en bil?

Madmax Guitar MadMax Person collageSpeederen er i bund i Mad Max: Fury Road, der lever op til sit navn ”raseri vej”! Den skal ses, hvis man har kærlighed til action-brag og flot, visuel underholdning, hvor der er kælet for de post-apocalyptic sci-fi detaljer – ikke hvis man håber på en fantastisk sci-fi historie! Netop grundet den visuelle stil og de flotte detaljer serveret i et højt tempo giver jeg filmen 4 stjerner ud af 6.