Anmeldelse: Far from the Madding Crowd

farfrom credit CPH PIX

Premiere: 23. april 2015 | 119 min | Instruktør: Thomas Vinterberg

Thomas Vinterbergs har med sin seneste film kastet sig over romanklassikeren Far from the Madding Crowd, af Tom Hardy fra 1874.

Historien handler om den unge, selvstændige kvinde, med det mundrette navn, Bathsheba Everdene (Carey Mulligan), der arbejder på sin tantes gård. Her får fårehyrden Gabriel Oak (Matthias Schoenaerts) øje på hende og kan ikke undgå at blive tiltrukket af den unge kvinde, som ikke er bange for at tage fat og arbejde i marken. Han frier derfor til Bathsheba. Men hun har ikke brug for en ægtemand, mener hun, og afslår derfor høfligt hans frieri. Da Bathsheba arver sin onkels gård i en anden landsby, krydser deres veje igen og hun ansætter Mr. Oak som fårehyrde.

Bathsheba, der ikke ligger under for datidens kvinderolle, er ikke bleg for at overtage gårdens landbrugsdrift – trods mangel på erfaring, og snart tiltrækker hun sig også opmærksomhed fra den midaldrende og velhavende nabo William Boldwood (Michael Sheen) og fra den unge sergent Frank Troy (Tom Sturridge).

Farfromthemaddingcrowd Collage

Selv om Bathsheba synes at være en selvstændig og handlekraftig kvinde halter det, når det kommer til de tre bejlere. Hun forsøger på sin egen naive måde at navigere uden om ægteskab ved på høfligste vis at holde dem hen. Alligevel må hun snart give efter for sit begær for én af bejlerne og de gifter sig. Men der går ikke længe for at både brud og brudgom må indse, at ægteskabet var forhastet og en stor fejl.

Bas

Carey Mulligan spiller på charmerende vis den unge og selvstændige Bathsheba Everdene. Hun har en dejlig og skøn udstråling, og passer godt som den unge selvstændige kvinde, der dog er naiv og uskyldig, når det kommer til kærlighed. I et kynisk øjeblik, kan man godt føle sig mindre overbevist om, at Bathseba nu også er så über-skøn, som historien gerne vil have os til at tro, og man kan stille spørgsmål ved, hvorfor de tre forskellige bejlere konstant er ved hendes side for at hjælpe og ikke opgiver at vinde hendes gunst.

Men hvis man hopper med på den romantiske fortælling om, at heltinden skal så gruelig meget igennem for, at hun finder frem til lykken, er filmen en herlig oplevelse i stil med Jane Austens Pride and Prejudice eller Stormfuldehøjder af Jane Eyre. Ikke mindst fordi filmen byder på utrolig flotte billeder af det naturskønne engelske landskab, filmet af fotograf Charlotte Bruus Christensen.

Jeg giver Far from the Madding Crowd 4 stjerner ud af 6