Anmeldelse: Escobar – Paradise Lost

Escobar paradise lost Poster

Efter jeg har set dokumentarfilmen Sins of My Father og Netflix Originale serie Narcos, der begge omhandler den colombianske kokain-konge Pablo Escobar, der op gennem 80’erne opbyggede sit kriminelle imperium, har jeg været fascineret af historien om denne mand.

For han er en kompleks størrelse. På den ene side fremstår han som den store familiefar og “patos”, der viser kærlighed og gavmildhed – og som formåede at få den colombianske befolkning, der levede i armod over på sin side, idet han som en anden Robin Hood gav til de fattig med sine donationer til forskellige lokale velgørende formål. Men han havde også en skyggeside, i stor stil, og han havde ingen problemer med at afgive ordrer til at få uskyldige eller sine tætte medarbejdere dræbt. Blot fordi de kom i vejen for ham, fordi de måske kunne udgøre en fare for ham, eller besad en viden om ham og hans ugerninger, der kunne afsløre ham. Han ikke heller gik af vejen for at skaffe sine politiske fjender af vejen.

Begge sider forsøger filmen Escobar Paradise Lost også at udforske, dog uden at efterlade seeren med den store viden om personen Pablo Escobar og hans kriminelle meritter. Heldigvis formår Benicio del Toro at livagtigegøre karakterens sider med en enorm intensitet.

Men i stedet for at fokusere på personen Escobar har debut-instruktør Andrea Di Stefano (som også er skuespiller og medvirker som præst i Life og Pi og en lille rolle i Spis, bed, Elsk) valgt at fortælle historien gennem den unge canadiske surfer Nick, der spilles af skuespiller Josh Hutcherson – kendt fra Hunger Games.

Nick - Escobar-Paradise-Lost

Nick er kommet til Colombia med sin bror og dennes kæreste for at slå sig ned på den smukke strand og dyrke deres passion: surfing. Men snart møder han den smukke, lokale pige Maria, der også er Pablo Escobars niece, og derved præsenteres han for colombias storgangster “numero uno”. Dette er inden inden regeringen i Colombia og USA har erklæret krig mod Escobars narkokartel. Men niecen er ikke ubekendt med, hvordan onkel Escobar har tjent sine penge – og Nick synes at forholde sig lidt naivt til det og takker ja, til et arbejde på den store hacienda. Her opdager Nick, uden at ville det, hvilke uhyrligheder narkokartellet begår, og han indlemmes i Escobars inderkreds og befinder sig snart i en knibe.

escobar1-xlarge

Escobar Paradise Lost, BenicioFilmen indledes midt i historien, og første halvdel af filmen går med at få etableret, hvem er hvem, og Nicks indslusen og viden om Escobars mørke side. Anden halvdel er mere en reel katten-efter-musen-thriller, hvor man bider negle og holder sig for øjnende under Nicks forsøg på at holde sig i live og undslippe Escobars dødsbødler. Det er den sidste intense halvdel, som er bedst. Men jeg synes, bestemt, filmen er værd at se, hvis man er til thrillere/dramaer – for det er ikke en karakterfilm om “El Patrón”, personen Escobar, selv om Benicio del Toros performance lader én lyste efter mere.

Du kan streame Escobar – Paradise Lost her

Sponsoreret af Blockbuster