Anmeldelse: Den danske pige

The Danish Girl

Anmeldelse Den danske pige – The Danish Girl

Den danske pige fortæller historien om kunstneren Einer Wegener, der som den første i verden fik foretaget en kønsskifteoperation for fuldstændigt at blive den kvinde, han følte han var, nemlig Lili Elbe. Ved sin side har han hustruen Gerda Wegener, der også er kunstmaler og støtter sin mand i den svære beslutning og transformation.

Selv om historien tager udpring i Einers/Lilis liv bliver Den danske pige ligeså meget en historien om ”den anden” danske pige, Gerda Wegener. Alicia Vikander stjæler i den grad billedet fra Eddie Redmayne. Begge er nominerede til en Oscar. Redmayne for Bedste mandlige hovedrolle og Vikander for Bedste kvindelige birolle.

Vi møder parret i 1910, hvor de lever af deres kunst og er bosat i København. Einer er allerede en anerkendt landskabsmaler, mens Gerda må kæmpe lidt mere for at nå udfolde sit kunstneristiske talent. Filmen forsøger at sætte fokus på, Einer/Lilis følelser og indre kampe, men er af visse transseksuelle kredse blevet kritiseret for ikke at tegne et realistisk billede af transkønnede og ikke gengiver Lilis historie korrekt.

Man må dog nok indse, at langt de fleste film, der bygger på virkelige hændelser eller personer, aldrig gengiver virkeligheden, som den er eller var 100%, når den skal oversættes til et filmdrama. Jeg vil medgive, at filmen aldrig kommer helt til bunds i Lilis indre liv. Men med sine klichér kan man selv med ingen indsigt i den transseksuelle verden, sagtens fornemme, det ikke var let at være født i den forkerte krop. Og med en lille læge-montage får filmen fortalt, at den befinder sig på et tidspunkt, hvor der ikke var forståelse eller kendskab til transseksualitet.

Einer Wegenet og Lili Elbe

Einer Wegenet og Lili Elbe

Eddie Redmayne har før vist at han mestre de fysisk krævende roller og denne gang synes jeg også, at han formår at virke overbevisende, feminin og smuk. Alicia Vikanders præstation som Gerda, der langsomt mister sin mand og skal vende sig til den nye person Lili, og alligevel vælger at stå bi og støtte, er nok den jeg husker som stærkest.

Instruktør Tom Hooper, som står bag det Oscarvindende britiske drama Kongens store tale, har taget sig nogle kunstneriske friheder for at fortælle Lili og Gerdas historie på film. Først og fremmest med hensyn til det faktuelle omkring Einer/Lilis operationer, som i filmen bliver til 2 operationer, hvoraf den sidste bliver Lilis endelige. Men dernæst også med hensyn til geografiske location.

The_danish_Girl_nyboder

Filmen der rummer optagelser fra København giver os flotte billede af blandt andet Nyhavn, Nyboder Børsen og det Kongelige Teater. Letter forvirret bliver man dog som dansker, når filmen viser billeder af Marmorkirken, mens handlingen foregår i Paris! Og Vejle, som pludselig har fået sneklædte fjelde a la Norge (hvor det det også er optaget). Det fik mig og mine medpublikummer til at bryde ud i høj latter – hvilket faktisk var lidt upassende, da filmens sidste scene er sørgelig. Skulle du have lyst til at opleve locations har Visit Denmark lavet en fine lille guide til de københavnske seværdigheder, hvor filmens optagelser er skudt.

The-Danish-Girl_Marmorkirken

Den danske pige er et smukt, visuelt drama om ægteskabet/forhold, kærlighed og mennesker. Selv om jeg var underholdt og filmen formåede at vække følelser – takket være Alicia Vikanders fremragende præstation af en kvinde, der mister sin støtte og store kærlighed – er den lidt mere ”glat” i fremstillingens af personen Einer og Lilis transformation og indre kamp. Jeg giver Den danske pige 4 stjerne. Den sidste står der Alicia Vikander på!

Trailer – The Danish Girl